dinsdag 25 januari 2011

Als bedelaar neergezet steekt in Feyenoord-hart


Vrijdagavond zat ik bij ADO-Heerenveen in het stadion toen ik begreep dat er op de televisie gezegd werd dat ik op zaterdag een gesprek met Feyenoord zou hebben. Het blijft me verbazen hoe zulke onzin ontstaat.
 Als echte Feyenoorder met enige ervaring heb ik mijn vinger opgestoken. Dat is toch niet verkeerd. Zouden meer oud-spelers moeten doen. Ik heb daar geen spijt van, maar word nu een beetje neergezet als een bedelaar en dat steekt me toch. Bij mij spreekt gewoon een Feyenoord-hart.  
Het klopt dat ik een tijdje geleden heb aangegeven dat ik Feyenoord graag zou willen helpen. Maar van een afspraak is het niet gekomen. Het vervelende is dat ik dat dan allemaal moet gaan ontkennen.

Zaterdag schoof ik aan om een beetje slap te kletsen in het praatprogramma van Harry Mens en kreeg meteen de vraag of ik niet in Rotterdam moest zijn. Nee, dus.

Ik vind het trouwens helemaal niet erg als ze bij Feyenoord geen prijs stellen op enige inbreng van mij. Ik vind het daarentegen wel een beetje gek. Praten kan toch altijd? En het kost niets. Ik snap ook echt niet dat er helemaal geen contact tot stand komt. Ja, ik hoor via via dat ik welkom ben om 'een bakkie koffie' te komen drinken. Dat vind ik zo'n onzin, dan kan ik wel in het koffiehuis gaan zitten of in het clubhuis van de golfbaan hier. Ik bedoel, ik zit de godganse dag over voetbal en Feyenoord te praten, dat kan met iedereen.

In relatie tot Feyenoord bedoel ik wat anders. Als trainer van NEC stuurde Mario (Been) me vaak sms'jes, nu nooit meer. Niemand hoeft te denken dat ik naar een baan hengel of dat ik wil solliciteren. Over een vast dienstverband bij de club heb ik niet eens nagedacht.

Maar kom op, als echte Feyenoorder met enige ervaring heb ik mijn vinger opgestoken. Dat is toch niet verkeerd. Zouden meer oud-spelers moeten doen. Ik heb daar geen spijt van, maar word nu een beetje neergezet als een bedelaar en dat steekt me toch. Bij mij spreekt gewoon een Feyenoord-hart.

Het kost me trouwens steeds meer moeite om naar Feyenoord te kijken zonder dat ik constant medelijden voel. Ik zag zaterdag De Vrij en Wijnaldum echt huilen, zoiets laat me niet onberoerd. Het zijn dus echte Feyenoorders, die twee, het gaat ze aan het hart dat ze hun club niet verder kunnen helpen. Ik houd van zulke recht-toe-recht-aanemotie, dat hoort bij sport.

Maar ze zullen zich toch wel onderhand moeten herpakken. Het wordt echt gevaarlijk voor Feyenoord daar onderin de eredivisie.

Toch blijf ik optimistisch. In de eerste plaats omdat een man als investeerder Pim Blokland zijn verantwoordelijkheid heeft genomen. Deze man en zijn medeinvesteerders nemen de aanhang van Feyenoord serieus. Door hen blijven die supporters rustig, dat is goud waard voor de club, die rust.

En in de tweede plaats omdat, ik blijf het zeggen, er bij Feyenoord genoeg goed spelersmateriaal voorhanden is. Die gasten kunnen veel beter. Het gaat er nu alleen nog maar om, dat die jongens weer met vertrouwen gaan spelen. Dat vertrouwen moet je ze laten herwinnen op een of andere manier. Nu durven ze gewoon niet meer te spelen, het lijkt of ze de last van alle financiële ellende op hun schouders voelen. Dat zal wel niet, voetballers denken daar vaak niet aan, maar het lijkt gewoon zo.

Ik vraag me af of er daar in De Kuip nog genoeg gelachen wordt. Goed voetballen, kun je alleen maar als je er ook plezier in hebt, dat is essentieel. Maar op alle fronten sijpelt bij Feyenoord het plezier weg.

Neem nou die persconferentie van Leo Beenhakker. Ik vind dat hij een betere behandeling verdiende dan hij nu heeft gekregen. Zijn naaste collega's hadden hem veel eerder op de hoogte moeten brengen van de nieuwe plannen, dan had hij zich in alle rust op zijn afscheid kunnen voorbereiden. Nu is er wéér negatieve publiciteit ontstaan.

Dat komt overigens ook door Leo. Ik vind het nogal wat om voor ik weet niet hoeveel camera's in de perszaal van Feyenoord zo af te geven op de leiding van die club, als werknemers onder elkaar. Ik vind dat eigenlijk niet te geloven en het is slecht voor de club. Hoe kun je zoiets doen als je zegt dat je zo begaan bent met Feyenoord.

Op deze manier valt er steeds minder te begrijpen van die club, mijn club dus. Ik hoop dat Blokland met stevige hand de leiding neemt bij Feyenoord, dat is hard nodig. (WILLEM VAN HANEGEM)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten